styrka-crossfit-lchf

styrka-crossfit-lchf

Annons

Mot nya mål!

Har sedan en tid tillbaka haft väldigt svårt att hitta glädjen och lusten till att träna CrossFit, det som tidigare var riktigt kul och motiverande försvann som en suck.

Kvar var mina pass i gymmet med Styrkelyft, som jag aldrig kommer tröttna på. Även om det också gick segt. Hade nog fastnat i en rutin som jag inte riktigt trivdes i.

Men så registrerade jag mig på Crossfit Games Open 2016, och körde Open 16.1 i fredags, se nedan:

Workout 16.1

20-min. AMRAP (reps):

25-ft. overhead lunge
8 burpees
25-ft. overhead lunge
8 chest-to-bar pull-ups

M 95 lb.    W 65 lb.

Jag klarade av min allra första chest-to-bar pull-up och därmed fick jag RX resultatet 19 reps 😀

Var klar med mina 19reps på 5 minuter, så resterande 15 minuter så satsade jag på att göra minst en till chest-to-bar, och jag hade nog 15st försök till att klara det med 1cm marginal upp till riggen. Men nära skjuter ingen hare. Men är grymt nöjd och glad att jag verkligen gjorde PB i chest-to-bar, dvs 1reps 😀

Och det är ju det som Crossfit Open handlar om att utmana sig själv och pusha sig själv lite längre lite extra, för att orka och kunna göra det man inte gjort tidigare! Samt att jag gör det för att utmana mig själv och få en riktig utmaning i min träning och i livet. en härlig gemenskap i boxen är ju en höjdare å. Att alla peppar och hejar på en, och tävlingsandan ligger hög i luften 😀

Dagen därpå, på lördagen, så satsade jag och la in ett maxförsök i marklyft. Kör smala marklyft för det är där min teknik är som bäst, och det är där jag är som starkast. Slog faktiskt till och satte nytt personbästa i marklyft i lördags. 100kg fick jag upp. Mitt tidigare max var 95kg, och just denna dag så gjorde jag 10kg ökningar från 80kg. Och tror faktiskt att det var det som gjorde det, dvs att jag inte lyfte på 95kg utan gick direkt från 90kg till nya PB 100kg.

Det var fränt att lyfta så mycket från marken. Och lyftet i sig kanske inte var så fint hela vägen. Men från backen och upp till knäna så var det riktigt fint. Sen från knäna och upp till stående i utlåst läge så var det bara krigande och envishet, att inte släppa. För jag vet ju att har man väl fått upp stången från backen så har man lyftet 😉 Samt att jag gjorde det med normalt grepp, dvs inte mixat och inte med tumlås. Utan jag har alltså fått så bra greppstyrka att jag kan marklyfta 100kg med vanligt handgrepp! Men det var på gränsen.

Har också fått en djävulsk träningsvärk från alla mina försök på chest-to-bar pull-ups i fredags, som började kännas i lördags eftermiddag och inte har lättat än, nu på måndag. Har ju tränat både lördag och söndag (styrkelyftträning) och körde igång med en ny träningsrutin för styrkelyft igår (söndag): “3×3 Powerlifting program” Kul att ha något att följa igen och köra mycket volymnträning i 4-5 veckor. Samt att jag denna vecka kommer köra en hel del Crossfit, för nu har jag fått tillbaka träningsglädjen.

Och det tack vare Open 16, nu vill jag bli bra och klara av de övningar jag inte kan eller har svårt för. Har fått en extra morot och satt upp nya mål med CrossFit-träningen. Så nu vill jag verkligen bli bra på: HSPU, Double Unders, Pull-ups (strikta och kippade), chest-to-bar, handstående, huvudstående, ringdips. Samt bli starkare totalt sett.

Ganska fränt vilken kick man fick av att plötsligt vilja förbättra allt man halvt kan.

Kommande fredagarna vet jag också vad jag ska göra, Open 16.2, 16.3, 16.4 och 16.5 😀

Så nu kör vi!!

Kommentera (0)

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons
stats